Stage - Grotten - Kidsparade - Training - Dolfijn! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jessie Heerink - WaarBenJij.nu Stage - Grotten - Kidsparade - Training - Dolfijn! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jessie Heerink - WaarBenJij.nu

Stage - Grotten - Kidsparade - Training - Dolfijn!

Door: Jessie Heerink

Blijf op de hoogte en volg Jessie

09 Februari 2010 | Nederland, Amsterdam

Mijn Stageplek

Dolfijn Teresa overleden

Een van de dolfijnen van Dolphin Academy is overleden. Afgelopen zaterdagnacht overleed ‘Teresa’ aan extreme complicaties tijdens haar bevalling. De medewerkers van Dolphin Academy zijn erg geschokt. Teresa behoorde bij de groep dolfijnen die acht jaar geleden uit Honduras kwamen voor de start van de academy. Ze is twee jaar geleden nog bevallen van een dochter: ‘kayenne’.

En zo begon mijn stage vorige week maandag. Iedereen erg in de war door deze droevige gebeurtenis. Er waren twee collega’s die er zaterdag uren lang alles aan hadden gedaan om de dolfijn in leven te houden, maar helaas tevergeefs.

Daarnaast kwamen maandag alle nieuwe families aan, waardoor het een extra grote chaos was. CDTC (Curacao Dolphin Therapy Center) levert namelijk een twee week durende cursus van 10 (werk)dagen. Deze biedt kinderen (en soms ook volwassenen) met beperkingen en speciale behoeftes én hun families de mogelijkheid tot het volgen van een uniek therapie programma waarin de interactie met dolfijnen een belangrijk aspect is.

De doelgroepen zijn gezinnen van mensen met een geestelijke en/of lichamelijke beperking, zoals: autisme, hersenbeschadiging, hersenverlamming, ontwikkelingsachterstand, syndroom van Down, Apraxia en Dystonia.

De doelstellingen van de therapie worden voor iedere cursist in overleg met de familie op individuele basis vastgesteld en kunnen inhouden het verbeteren van: effectieve reacties, cognitieve reacties, sociaal bewustzijn, motoriek, spraak en taal, zelfvertrouwen, het leggen van oogcontact, spierkracht, gedrag, beweging, orale- en motorische controle en ADL’s.

De CDTC zorgt verder ook voor vervoer tussen vliegtuig en verblijfplaats, boodschappen voor de eerste dag, een welkomstborrel, een broertjes en zusjes programma (kids sea club), een dagje zwemmen met dolfijnen voor de rest van het gezin (familiy swim), workshops voor de ouders (family coaching) en eventuele kinderopvang.

Ook levert het CDTC goederen door de foto en video afdeling die gedurende de therapie periode foto’s en film maakt tijdens de therapie. Iedere cliënt krijgt op de laatste vrijdag van de therapie periode een fotoboek, een DVD met een compilatiefilm van één van de therapie sessies en een CD-Rom met alle foto’s mee naar huis. Deze goederen zijn tevens na te bestellen en ook kan men een t-shirt, mok en/of muispad bestellen met daarop een van de foto’s. Daarnaast zijn er nog Flugs te koop, (een staartvin van de dolfijnen als bedeltje in goud of zilver eventueel met ketting).

Ik ben bij CDTC werkzaam op het kantoor, the office. Hier krijgen we de hele dag door telefoontjes met vragen, komen mensen langs met vragen en hier regelen we de aanmeldingen voor de therapie. Na een aanmelding regelen we ook dat de mensen boodschappen kunnen bestellen voor de eerste dag, regelen we het vervoer van en naar het vliegtuig, zorgen we ervoor dat de mensen van alle nodige informatie worden voorzien etc. Ook komen de mensen later hun boodschappen bij ons afrekenen en verder verkopen we dus de Flugs.


Grotten van Hato

Zaterdag zijn we naar de druipgrotten van Hato geweest. Dit was erg interessant! We kregen een erg leuke rondleiding en ik vond het wel grappig dat we eerst de trap op moesten voordat we de grotten in konden.. Normaal zijn de grotten onder de grond! Ik had ook extra een jas meegenomen, omdat ik verwachtte dat het erg koud zou zijn in de grotten. Echter stonden er overal ventilatoren, omdat het zo ontzettend warm was!

Hierna hebben we gegeten bij landhuis MeiMei. Het was erg lekker en ook een erg mooi landhuis om te bezichtigen!


Kinderparade – Carnaval!

Zondag zijn we naar de kinderparade geweest. Iedereen keek z’n ogen uit, echter vond ik dat veel weg had van de optocht in Oldenzaal. De hele weg stond aan de zijkanten vol met stoeltjes en overkappingen tegen de zon. Deze stoeltjes waren er al een week geleden neergezet, vaak met een slotje om een hek, zodat iedereen de optocht zittend kon bekijken! Wij hadden helaas geen overkapping en stoeltje bij ons. We zijn op een zandbult gaan zitten onder een boom, zodat we nog een beetje verkoeling kregen. Tijdens de optocht zijn we gewoon gaan staan, omdat je zo het beste alles kon zien! Er waren veel loopgroepen en iedereen in de optocht was prachtig verkleed! Echter waren de mensen aan de kant helemaal niet verkleed! Gelukkig maar, want nu vielen wij ook niet zo op ;)! Verder zijn er net als in Oldenzaal allemaal eettentjes langs de straat! Het grote verschil is natuurlijk het weer! Hier doe je er alles aan om in de schaduw te staan… De kinderen werden tijdens het lopen ook voorzien van veel eten en drinken. Hiervoor waren vooral de wagens die meereden in de optocht. Ook waren er sommige wagens waar de koningin op mocht staan! Alle wagens en kleding waren in ontzettend mooie kleuren en vooral gemaakt van stof en verf. Niet van papier-maché zoals in Nederland, en ook bewogen er verder geen dingen op de wagens. Dit was nog maar de kinderoptocht, dus ik ben erg benieuwd wat ik zondag moet verwachten met de grote optocht! In elk geval nemen we dan ook onze eigen koelbox mee, net als de rest =) Ik heb de foto’s weer op m’n flickr-account gezet!

http://www.flickr.com/photos/47093350@N06/



Waterpolotraining

Maandag ging ik langs bij de waterpolotraining van de Sharks, om me te informeren of ik eventueel mee zou kunnen trainen. Nou dit mocht! Ze trainen op maandag, woensdag, donderdag en zaterdag! Toen ik aankwam was iedereen druk bezig met krachttraining, met allemaal gewichten.. Ik wist toen echt niet wat ik ervan moest gaan verwachten! T leek me in elk geval geen goed idee als ik me aan die gewichten ging wagen.. Dus ging ik me even voorstellen aan iedereen, echter kreeg ik weinig respons. Bij sommige leek het wel of ze geen hand durfden te geven! Na 3 kwartier begonnen ze met inzwaaien. Ik ben er toen maar gewoon bij gaan staan en gelukkig begon er toen wel een jongen tegen me te praten. Nou hierna moesten we 8 banen over de breedte inzwemmen, ik zwom gewoon rustig en zwom iedereen eruit! Ik dacht wow, wat is dit! Daarna nog 4 baantjes benen om en om en 3 halve baantjes sprinten en daarna uitzwemmen… Daarna ingooien.. ’t stelde allemaal niet veel voor ;) maar daarna gingen we mooi partijtje doen! En dit echt super leuk! Ik kan echt goed meekomen in de groep, er zijn een paar jongens die beter dan me zijn, dus dat is een goede uitdaging voor me! Ik heb het gevoel dat doordat iedereen zag dat ik er wel wat van kon, ik wat meer respect kreeg van iedereen, en iedereen wel wat meer tegen me ging zeggen. Erg leuk dus!


Zwemmen met dolfijnen

Vanochtend kwam ik op m’n werk, en om kwart over 8 werd me opeens gevraagd of ik op dat moment met 2 dolfijnen wilde zwemmen. Natuurlijk wilde ik dit, alleen had ik geen zwemkleding en een handdoek bij me. Dit was geen probleem.. Ik kon gewoon een wetsuit aan en een handdoek lenen! Een andere stagiaire heeft foto’s gemaakt, het was echt super gaaf om te doen. Ik moest allemaal dingen doen waardoor de dolfijnen leuke trucjes deden zoals rondjes draaien, geluid maken, met water spetteren, met ze mee zwemmen, aan hun vin vasthouden en heel hard met hun mee zwemmen, een kusje krijgen op m’n wang etc..! Kortom een erg leuke ervaring die ik zeker niet had willen missen! Foto's komen waarschijnlijk morgen op Flickr!





  • 09 Februari 2010 - 18:32

    Jolien:

    Whaaa vetttt! Gaaf hoor! Ben benieuwd naar de pics!
    Ik ben A4tjes aan het vouwen, nieten en bestempelen haha. Tis weer zo'n dag dus ;)

  • 09 Februari 2010 - 18:54

    Ives:

    Grotten zijn voor toeristen!

  • 10 Februari 2010 - 00:08

    Loes:

    Wat een leuke foto's.
    Dat wil ik ook wel eens proberen.

  • 10 Februari 2010 - 09:05

    Wen:

    Wat een ervaren weekje weer ofniet??

    Wat grappig dat die jongens van de waterpolo dachten dat jij er niks van kon!!:P
    Nou, we missen je wel hoor in ons teampje!!

    Carnavalsweekend is alweer in aantocht, en ik ga wederom weer 1 of 2 op jou drinken!:D

    Succes deze week!

    Liefs Wen

  • 15 Februari 2010 - 12:10

    Opa Joop:

    Lieve Jessie. Ik heb al wat
    "geschreven", maar dat is
    dus niet aan gekomen, mijn
    "onkunde" met het machien.
    Wat een geweldige tijd heb je daar, dat is wel een
    goede keuze geweest.Leuk je
    ervaringen met het water-
    polo, ze weten nu wel beter! Mooie foto's gezien
    met de dolfijnen (een heel
    goed naam dus: dolfijn!!
    Voor nu, een omhelsing en
    groeten met kussen van Opa

  • 17 Februari 2010 - 10:56

    Wendy:

    Hoi Jess,
    Volgens mij heb je het wel naar je zin daar?? Als ik je verhalen lees lijkt het mij geweldig!! Have fun!

  • 17 Februari 2010 - 18:41

    Anouschka:

    heey Jessie,

    wat gaaf zeg dat zwemmen met dolfijnen.
    heb je foto's gezien,echt super.

    en wel jaloers op het mooie weer dat je daar hebt, hier is het zo koud!! pff ben er helemaal klaar mee.

    kun je niet een beetje zon onze kant op sturen? haha

    groetjes, Anouschka

  • 17 Februari 2010 - 22:05

    Loes:

    Hoi Hoi,
    en nu......
    40 dagen VASTEN


  • 23 Februari 2010 - 12:21

    Andrea:

    Hey Jessie James,

    Wat zielig van dolfijn Therese. maar wat een gave foto's met die dolfijnen!!

    Veel plezier nog!

    X Dre

  • 23 Februari 2010 - 16:34

    Opa Joop:

    Hallo Jessie! Ik zal maar weer eens wat mailen. Van Bertine gehoord dat zij heeft gebeld en dus de laatste berichten gehoord.Het blijft hier nog steeds erg koud, geen weer om eens weg te gaan!
    "Kei"-goeie foto's gezien,
    wat een avontuur daar.
    Hartelijke groeten en xxxxx
    van opa joop

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Jessie

Voor de minor IMEO (Internationaal Management, Economie en Organisatie) ga ik vijf maanden naar Curaçao. Het is de bedoeling dat ik hier 4 dagen in de week stage ga lopen bij een bedrijf en 1 dag in de week naar de universiteit. Op de universiteit ben ik met verplichte opdrachten bezig en heb ik af en toe tentamens over de te leren stof. Ik wil graag naar Curaçao omdat ik het een super grote uitdaging vind om een keer vijf maanden totaal iets anders te doen. Ook lijkt het me erg leerzaam om te wonen en werken in een andere cultuur. Natuurlijk ga ik ook naar Curaçao voor het mooie weer! Ik heb het geluk dat ik niet helemaal in m'n eentje naar Curacao hoef. Ik ga namelijk samen met twee geweldige reisgenoten, namelijk Jolien & Yvonne. Samen met hen heb ik het bestuur '07/'08 van studievereniging LiNK gevormd. We hebben al een geweldig bestuursjaar achter de rug, en ik weet zeker dat we ook 5 geweldige maanden in Curaçao gaan beleven!

Actief sinds 31 Dec. 2009
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 26918

Voorgaande reizen:

26 Januari 2010 - 27 Juni 2010

IMEO Minor @ Curacao

Landen bezocht: